Veel mensen rijden vandaag al met een elektrische auto en het zullen er steeds meer worden de komende jaren. Voor mensen die elektrisch rijden is het aan te raden om thuis een laadpaal te installeren. Zo hoeven ze niet altijd op het werk te herladen (wat meestal gratis is voor bedrijfswagens) of aan een publiek laadpunt. Met een antwoord op enkele veelgestelde vragen helpen wij jou om je klanten te overtuigen om te kiezen voor een eigen laadpaal.
Wat zijn de voordelen van een elektrische auto opladen via een laadpaal thuis in plaats van opladen via het gewoon stopcontact?
Een laadpaal thuis heeft enkele grote voordelen:
- Snel: de laadtijd is veel korter dan wanneer men de auto aan een stopcontact oplaadt. Dit komt doordat een laadpaal wordt aangesloten op een eigen beschermde elektrische kring en zekering.
- Gemakkelijk: als men werkt met een laadpaal met een vaste kabel, hoeft men niet telkens de laadkabel uit de auto te nemen om te herladen.
- Veilig: een elektrische auto opladen aan een laadpaal is veiliger dan aan een stopcontact. Een stopcontact is namelijk niet gemaakt om zo regelmatig en langdurig hoge stroom te leveren. Dit kan leiden tot oververhitting of uitbranding. Met een laadpaal hoeft men zich geen zorgen te maken hierover.
- Regelbaar: men kan het laadverbruik van de laadpaal raadplegen en de laadpaal aansturen zodat hij enkel herlaadt op momenten dat dit het goedkoopst is (bv. ’s nachts). Slimme laadpalen kunnen zelf detecteren of er andere toestellen op dat moment veel verbruiken om zo hun eigen vermogen te verlagen. Ze kunnen ook het exacte verbruik optekenen, wat interessant is om eventueel door te rekenen aan de werkgever.
- Goedkoper: het installeren van een laadpaal is een investering die loont. Eigen stroom is immers altijd goedkoper dan stroom aan een publieke laadpaal. Zeker in combinatie met zonnepanelen is een laadpaal thuis zeer interessant.
Al deze argumenten kan je gebruiken om de klant te overtuigen om een laadpaal te installeren thuis.
Hoe kan men een elektrische auto opladen zonder in te boeten op huiselijk comfort?
Efficiënt herladen van een elektrische auto is mogelijk met een laadpaal die is uitgerust met Load Balancing. Deze functie voorkomt dat de woning zonder elektriciteit valt (als gevolg van de hoofdschakelaar die uitvalt) door het verbruik van de laadpaal af te stemmen op de capaciteit. Load Balancing kan op 2 manieren gebeuren:
- Bij Static Load Balancing stel je als installateur het maximaal vermogen in voor de laadpaal (bv. 11 kw op een 22 kw lader). Dit doe je door het verbruik van de laadpaal af te stemmen op de capaciteit van het stroomnetwerk. Bij sommige laadpalen gebeurt dit manueel, bij andere via een app.
- Bij Dynamic Load Balancing wordt er gemeten hoeveel stroom alle toestellen in huis verbruiken. Als er veel stroom verbruikt wordt in huis, zorgt Dynamic Load Balancing ervoor dat de laadpaal minder stroom verbruikt. Het opladen van de elektrische auto verloopt dan trager of wordt zelfs (tijdelijk) stopgezet. Op momenten dat er bijna geen apparaat aanstaat (bv. ’s nachts), krijgt de laadpaal meer stroom en laadt de elektrische auto sneller op. Met Dynamic Load Balancing wordt er optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare stroomcapaciteit en laadt de auto het snelst op zonder riciso op overbelasting. Een bijkomend voordeel van een laadpaal met Dynamic Load Balancing is dat de meterkast niet verzwaard moet worden en dat er in bepaalde gevallen zelfs 2 elektrische auto’s tegelijk kunnen opladen.
Waarop moet men letten bij de aankoop en installatie van een laadpaal thuis?
Er zijn enkele aandachtspunten voor mensen die een laadpaal willen installeren voor hun elektrische wagen:
- Laadvermogen van de elektrische wagen: het is belangrijk om het laadvermogen van de laadpaal af te stemmen op het laadvermogen van de auto. Het is niet nodig om te investeren in een dure laadpaal met een vermogen van 22 kW als de wagen een laadvermogen heeft van 3,7 of 7,4 kW. Een goedkopere laadpaal van max. 7,4 kW volstaat in dit geval.
- Vermogen van de elektrische installatie thuis: de meeste woningen zijn aangesloten op éénfasige stroom. Dit volstaat om elektrische wagens met een laadvermogen van 3,7 kW (16A mono) of 7,4 kW (32A mono) op te laden. Als de auto een laadvermogen heeft van 11 kW (16A 3f) of 22 kW (32A 3f), kan men overschakelen naar driefasige stroom voor een optimale laadsnelheid. In dat geval moet men de elektriciteit laten verzwaren door de netbeheerder. Maak samen met de klant de afweging of de snellere laadtijd de extra kosten waard is.
- Plaats van de laadpaal: moet de laadpaal in de garage komen, tegen de muur aan de gevel of komt er een aparte paal op de oprit? Niet alle leveranciers bieden dezelfde mogelijkheden.
- Toegang: de laadpaal kan op verschillende manieren toegankelijk zijn, afhankelijk van wat de klant wil:
- Altijd beschikbaar voor iedereen
- Toegankelijk met RFID
- Via een externe partij (hierbij kan men met een laadpas gebruik maken van verschillende laadpalen van die partij)
- Toegankelijk met een app
- Kabel: moet de laadpaal voorzien worden van een vaste kabel of gebruikt de klant de kabel die bij de wagen geleverd wordt? De afstand van de kabel die vast bevestigd is aan de laadpaal, kan voor sommige klanten te kort zijn. Daarom opteren ze soms voor een losse laadkabel.
- Externe facturatie: gezien het huidige belastingvoordeel wordt er vaak gevraagd om te werken met een externe partner voor de facturatie. Hiervoor moet de laadpaal voorzien worden van een MID-teller en van OCCP.
- Esthetiek van de laadpaal: de klant kan volgens zijn eigen smaak kiezen voor een laadpaal met een strak design of in een bepaalde kleur (dat bv. bij de gevel past) of voor een eenvoudige laadpaal die gewoon doet wat hij moet doen. Al die extra’s zorgen natuurlijk voor een meerprijs.
Stem al deze zaken op voorhand goed af met de klant om de installatie van de laadpaal te vergemakkelijken.
Hoe kan je efficiënt en correct een laadpaal voor een elektrische auto installeren bij de klant thuis?
De installatie van een laadpaal om een elektrische wagen te herladen is niet complex en kan snel gebeuren. De installatie bestaat doorgaans uit de volgende stappen:
- Indien nodig: elektriciteitskast verzwaren (zie hierboven). Dit gebeurt door de netbeheerder.
- Kabels trekken van de elektriciteitskast naar de laadpaal. De sectie van de kabel is afhankelijk van het vermogen van de laadpaal en van de lengte van de kabel.
- Laadpaal plaatsen, kabels aansluiten en controleren van de werking.
- Beveiligen van de laadpaal: elk laadpunt moet beschermd worden tegen elektrische schokken bij onrechtstreekse aanraking. Als er geen gelijkstroombeveiliging (DC-beveiliging) aanwezig is (dus enkel wisselstroom) of als er meerdere laadpunten zijn, moet er een correct type differentieel geïnstalleerd worden. Dit zorgt voor een meerkost in de installatie
- Na het plaatsen van het laadpunt moet de hele elektrische installatie van de woning herkeurd worden.
Aleco begeleidt je graag van a tot z om de juiste laadpaal te kiezen en te installeren bij de klant.