Zoek
Alle categorieën
    Menu sluiten
    Terug

    6 E-mobility trends voor 2022

    Hybride en elektrische wagens zitten stevig in de lift, en de komende jaren zullen er steeds meer auto’s met batterijen rondrijden. Dat betekent dat ook de nood aan laadpalen blijft groeien. En dat er dus heel wat opportuniteiten zullen komen voor installateurs zoals jij. Welke dat zijn? Wij overlopen hier alvast 6 e-mobility trends om in 2022 in de gaten te houden.

     

    1.    Smart charging: laadpalen worden slim

    Slimme elektrische toestellen: je kunt er als installateur niet omheen. En net zoals de rest van de installatie worden ook laadpalen slim en geconnecteerd. Een reguliere laadpaal begint te laden van zodra je de stekker aansluit. Een slimme laadpaal, daarentegen, houdt rekening met het elektriciteitsverbruik in de rest van de woning. Hij past het laadvermogen aan wanneer andere grote verbruikers actief zijn om hoge verbruikspieken en overbelasting te voorkomen. Dat proces heet ‘load balancing’. We spraken er ook al over in het artikel over laadpalen voor thuis.

     

    Daarnaast kan een slimme laadpaal je klant helpen besparen door het laden te plannen in functie van de goedkoopste stroom, bijvoorbeeld de beschikbare zonne-energie of elektriciteit aan nachttarief.

     

    Slimme laadpalen bieden eveneens de mogelijkheid om het verbruik en laadbeurten te monitoren. Dat is handig wanneer je klant die gegevens moet doorgeven aan zijn of haar werkgever – of aan de overheid, in het kader van subsidies.

     

    Tot slot zullen slimme laadpalen het mogelijk maken om een elektrische wagen als een soort thuisbatterij in te zetten (‘Vehicle-to-grid’). Zulke laadpalen, die in twee richtingen werken, zijn voorlopig nog toekomstmuziek. Maar de technologie zou kunnen zorgen voor heel wat extra stroomcapaciteit op het net. We volgen deze trend dus op de voet.

     

    Slimme laadpaal ABB

     Artikelnr. 6AGC082152 - Slimme laadpaal ABB Terra AC wallbox type 2 contactdoos 22kW/3 fase/32A met RFID

    Artikelnr. 2CMA100244R1000 - Energiemeter ABB 3 fase direct 80A 3x57/100 ... 288/500V AC klasse B Pu

    2.    Meer elektrische en hybride auto’s om op te laden

    Eerst en vooral zullen er steeds meer voertuigen met een elektrische aandrijflijn gaan rondrijden op onze Belgische wegen. In 2021 steeg het marktaandeel van zowel volledig elektrische als hybride wagens (met en zonder stekker) ten opzichte van de vorige jaren. Automobielfederatie FEBIAC meldt dat 23,5% van de nieuw ingeschreven voertuigen in 2021 een elektromotor had. Daarmee zit het geëlektrificeerde segment op hetzelfde niveau als de diesels. 18,4% van de nieuw ingeschreven wagens zijn volledig elektrische auto’s en plug-inhybrides, ofwel wagens die gebruikers moeten laden aan een laadpaal.

     

    De meeste nieuwe elektrische wagens en hybrides worden ingeschreven door bedrijven en zelfstandigen (bijna 90%). En die elektrificatie zal zich alleen maar doorzetten. Elektrische en hybride wagens zijn nu al fiscaal voordeliger dan hun tegenhangers op fossiele brandstof. En vanaf 2026 zijn alleen nog bedrijfswagens zonder CO2-uitstoot, dus volledig elektrische wagens en waterstofauto’s, fiscaal aftrekbaar.

     

    Veel van die elektrische bedrijfswagens zullen trouwens al na enkele jaren de weg naar de tweedehandsmarkt vinden, waardoor het elektrische voertuigen segment ook voor particulieren toegankelijker wordt. Alleen al het toenemend aantal elektrische wagens op de weg zal zorgen voor een groeiende vraag naar laadinfrastructuur.

    3.    Batterijen van elektrische wagens gaan langer mee …

    De batterij blijft de zwakke plek van elektrische wagens. Chauffeurs vrezen dat hun batterij niet volstaat om op hun bestemming te raken. Of ze zien op tegen het lange wachten terwijl ze laden aan de kant van de snelweg. Maar is die vrees in 2022 nog wel terecht? Niet helemaal.

    Autoconstructeurs werken voortdurend aan wagens die verder kunnen rijden op één volgeladen batterij. Daarbij zetten ze in op een lager gewicht en aerodynamisch ontwerp om de luchtweerstand van de auto te verminderen én op betere batterijen.

    Zo zijn verschillende merken aan de slag met solid-state batterijen. Zulke batterijen – met een vaste elektrode en een vast elektrolyt, in tegenstelling tot vloeibare of polymere elektrolyten in de vandaag gebruikelijke Li-ion of LiPo-cellen – hebben enkele belangrijke voordelen. Ze zijn lichter en performanter, laden sneller op en hebben een langere levensduur. Ze zijn ook brandveiliger dan de huidige elektrische voortuig batterijen en – eens massaproductie mogelijk is – goedkoper om te produceren.

    De technologie is voorlopig nog niet voor morgen, maar verschillende fabrikanten investeren sterk in onderzoek en ontwikkeling om deze accu’s naar elektrische wagens te brengen. Iets om in de gaten te houden, dus.

    4.    … en laden sneller

    Wat vandaag wél al mogelijk is, is snelladen. Verschillende fabrikanten hebben DC-snellaadpalen die in een tiental minuten een aanzienlijk deel van de batterij opladen. Dat is stukken sneller dan een reguliere AC-laadpaal. Wisselstroom moet eerst door een ingebouwde omvormer in de wagen worden omgezet tot gelijkstroom. Die omvormer heeft een beperkt vermogen, waardoor opladen langer duurt. Bij DC-laders stroomt de gelijkstroom rechtstreeks naar de accu, wat snelladen mogelijk maakt.

    We verwachten dat in 2022 het aantal snelladers bij tankstations, op bedrijfsparkings, bij winkels en publieke gebouwen, in parkeergarages … flink zal groeien. Ze zijn ideaal om vlug weer op weg te kunnen na een kort winkelbezoek, een koffiestop naast de autosnelweg of een snelle lunch. Zo zullen meer mensen overtuigd worden om te kiezen voor een elektrische of hybride wagen. Neem jij dit jaar snelladers op in je aanbod? Bij elektro groothandel Aleco helpen we je de juiste laadpaal kiezen voor elk doel.

     

    Snellader ABB:

    Artikelnr. 6AGC075211 - Snellader ABB Terra CE 54 C 4N1-7M-0-0

    5.    Groeiend aantal publieke laadpalen in België

    Hierboven schreven we al dat het aantal publieke (snel)laadpunten zal toenemen. De regelgeving zorgt daarbij voor een duwtje in de rug. Verwacht je dus aan heel wat opportuniteiten om laadpalen te plaatsen. Sinds maart 2021 moeten nieuwe en grondig te renoveren niet-residentiële gebouwen met meer dan 10 parkeerplaatsen beschikken over:

    • Minstens 2 laadpalen;
    • Voorzieningen voor laadpalen bij minstens een kwart van de parkeerplaatsen (bv. kabelgoten of infrastructuur voor leidingen).

    Bestaande niet-residentiële gebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen moeten tegen 2025 minstens 2 laadpunten hebben.

    Nieuwe en grondig te renoveren residentiële gebouwen met 2 of meer parkeerplaatsen moeten beschikken over de nodige voorzieningen om in de toekomst elke parkeerplaats uit te rusten met een laadpaal. Die regel geldt ook voor bestaande residentiële gebouwen met meer dan 10 parkeerplaatsen.

    6.    Subsidies en belastingvoordelen voor laadpalen

    Je klanten willen (of moeten) investeren in een laadpaal, maar zien op tegen de kosten? Dan is het voor hen handig om weten dat ze in 2022 kunnen profiteren van aanzienlijke fiscale voordelen en subsidies. Die komen boven op de belastingvoordelen voor elektrische wagens. Zo wordt de drempel naar e-mobility voor je klanten een stuk lager.

    Bedrijven die nog tot eind 2022 investeren in een laadpaal, kunnen profiteren van een verhoogde kostenaftrek van 200%. Voor laadpalen aangekocht vanaf 2023 is dat nog 150%. Daaraan zijn wel belangrijke voorwaarden verbonden, waaronder:

    • De laadpaal is publiek toegankelijk voor derden (tegen betaling) tijdens of buiten de openingsuren;
    • De laadpaal kan laadtijd en -vermogen slim sturen en is uitgerust met een MID-meter en OCCP om de laadbeurten bij te houden;
    • De laadpaal werkt op groene stroom.

     

    Bedrijven kunnen ook aanspraak maken op een ecologiepremie van VLAIO. Dat is een subsidie van 30% voor kmo’s en 15% voor grote ondernemingen voor snelladers van minimum 50 kW per laadpunt, die werken op groene stroom en een slimme sturing hebben.

    Particulieren kunnen rekenen op een belastingvermindering van 45% bij de aankoop van een laadpaal tot eind 2022. In 2023 is dat 30%, in 2024 nog 15%. Het maximumbedrag waarop de belastingvermindering wordt berekend, is € 1.500 per laadpaal per belastingplichtige, ook al is de laadpaal duurder. In 2022 gaat het dus om maximum € 675 (ofwel 45% van € 1.500): toch een mooi voordeel. Ook hier geldt de voorwaarde dat het om een slimme laadpaal op groene stroom gaat.

    In al deze gevallen wijst ‘groene stroom’ zowel op eigen hernieuwbare energie als op 100% groene elektriciteit via de leverancier. Zonnepanelen zijn met andere woorden niet verplicht.

    Kortom: al die fiscale voordelen betekenen dat zowel je particuliere als professionele klanten er alle baat bij hebben om dit jaar nog voor een laadpaal te kiezen.

    Meer weten? Elektro groothandel Aleco staat voor je klaar!